Mer detaljer om megafarmens finansierinslösning

SIAF har nu publicerat på sin hemsida angående det nya avtalet med byggentreprenören som ska bygga de kommande modulerna på megafarmen. Det ger lite mer detaljer även om inte allt klarnar.

Enligt pressreleasen är det troligt att bolaget som betalar för kalaset (okänt hur mycket SIAF betalar och hur mycket joint venture-partner betalar)  kommer att påbörja betalning av varje färdigställd modul sex månader efter att den blivit klar och sen sker betalningen under ca sju månader (de ssju månaderna kan bli något annat, det är under förhandling).

De sex modulerna ska byggas under 3,5 år och kostar totalt $240 miljoner. Om man lite konservativt tänker sig att betalningarna sker under fyra år (egentligen har de ju några månader till på sig) så blir det $60 miljoner dollar per år. Jag antar att de fokuserar på att bygga klart modulerna en i taget här så att kostnaderna blir jämnt utspridda, men det vet man ju inte.

En modul som blivit klar och som kostar 40 miljoner dollar kommer därefter att omsätta ca $120 miljoner dollar per år. Låt oss anta lite under 20% marginal på försäljningen och vi har $20 miljoner i vinst per år per modul.

Det är svårt att räkna på hur mycket pengar som behövs pumpa in netto eftersom man inte vet när modulerna blir klara. Bygger dem en modul i taget så borde det bli ganska lite pengar som behövs pumpas in för de moduler som byggs senare eftersom de modulernas inkomster nästan täcker kostnaderna.

Säg att byggtakten är jämn alltså sex moduler på 3,5 år, det blir då 1,7 modul som byggs per år. Säg att efter 2 år är två moduler uppe och snurrar i full fart och genererar då $40 miljoner dollar per år – det räcker då för att täcka upp kostnaderna för en modul per år. Betänk att betalningarna sker i efterhand.

Jag gör här en snabb räkneövning för skojs skull, ta den inte på för mycket allvar, det finns säkert mycket som inte stämmer med den. Kom gärna med era egna förslag.

År 1 – Moduler färdigbyggda: 0, Moduler under konstruktion: 2, Vinst från räkförsäljning: 0, Byggkostnad: $10 (deponering för att påbörja konstruktion)
År 2 – Moduler färdigbyggda: 2, Moduler under konstruktion: 2, Vinst från räkförsäljning: $5 miljoner , Byggkostnad:  $40 miljoner
År 3 – Moduler färdigbyggda: 4, Moduler under konstruktion: 2, Vinst från räkförsäljning: $40 miljoner , Byggkostnad:  $80 miljoner
År 4 – Moduler färdigbyggda: 6, Moduler under konstruktion: 0, Vinst från räkförsäljning: $80 miljoner , Byggkostnad:  $80 miljoner
År 5 - Moduler färdigbyggda: 6, Moduler under konstruktion: 0, Vinst från räkförsäljning: $120 miljoner , Byggkostnad:  $30 miljoner

Enligt det här räkneexemplet blir det alltså år två och tre som det behövs pengar, totalt $85 miljoner. Sen är de ju inte säkert att SIAF betalar allt detta, oftast brukar ju joint venture-partnern betala en del – jag vet inte hur upplägget blir angående det.

SIAFs värdering (market cap) är i dagsläget$124,43 miljoner enligt Yahoo Finance. Om SIAF blir ägare till 75% av den här expansionen som benämns som Prawn Farm 4 och som det här inlägget handlar om så kan detta ge $90 miljoner per år, år sex och framåt.

Största riskerna som jag ser det är om priset på räkor går ner under tiden eller om det uppstår problem att finansiera projektet.

Edit: Det är en månads testperiod också innan de sex månaderna börjar räknas efter att en modul är klar. Ca 14 månader tar det alltså från att en modul är klar tills den är betald (fast det är under förhandling fortfarande).

Edit 2: Efter att ha lyssnat lite mer på konferenssamtalet hörde jag att det krävs en $10 miljoner deposit av SIAF för att sätta igång det här projektet. $10 miljoner hamnar alltså på år noll. Uppdaterade min kalkyl med det och la till $10 miljoner år ett och tog bort tio miljoner år 5.

Etiketter:

2 kommentarer till “Mer detaljer om megafarmens finansierinslösning”

  1. Tomas Ward skriver:

    Hej, går det att göra en snygg ppt bild som grafiskt föklarar detta, hade ju varit bra att ha med under företagets presentation ? Vore intressant att se ett exempel på hur man skulle kunnat visa principen för detta upplägg utan att vara exakt och kommunicera siffror i detalj.

  2. Emilez skriver:

    Hej Tomas!

    Ja en power point hade varit trevlig, men det är nog upp till bolagets att fixa det i så fall.

    Principen är att betala bygget i efterhand istället för att betala i förskott, och därigenom även använda inkomster från produktionssatta moduler för att betala bygget.

Lämna en kommentar