Nytändning för Empire

(den här artikeln skrevs den 13:e april men publiceras nu)

2009 var ett händelserikt år för Empire som innehöll personalminskningar på 25%, en ny VD och

en turn-around under det sista kvartalet.

För er som inte känner till bolaget så är Empire AB en koncern som skapar, förvärvar och utvecklar märkesvaror inom hem och hushållsprodukter för konsumenterna. Empires mest kända varumärken är BaByliss samt SodaStream. SodaStream är varumärket för en serie av maskiner och smaksättningsmedel för hemtillverkning av kolsyrade drycker, medan BaByliss är inriktat på hårstylingprodukter för kvinnor.

Kraftfulla besparingsåtgärder

Det har varit en tuff tid för Empire liksom för många andra företag där finanskrisen härjat

hårt. 2009 blev ett förlustår, men Empires ledning har agerat kraftfullt och företaget verkar ha ridit ut stormen tack vare kraftiga besparingsåtgärder. Personalen har minskats med 25% och

företaget har nu minskat på mängden varor de har i lager vilket har frigjort 48 miljoner

kronor. Företaget har länge haft en ansträngd likviditet men den situationen börjar nu förbättras tack vare minskad lagerhållning och att företaget börjar bli lönsamt igen efter förra årets svacka.

2009 blev visserligen ett förlustår, men samtidigt tog företaget stora engångskostnader och påverkades även negativt av att kronan var svag. Bortsett från dessa kostnader hade

företaget gjort ett rörelseresultat på 13,5 miljoner kronor för helåret.

Det fjärde kvartalet var en turn-around

Den 26:e februari gav Empires VD Per Björkman en intervju där han pratade om företagets

utveckling. Han konstaterade att bortsett från avvecklade varor så var försäljningen bara två

procent lägre än under samma kvartal 2008. Enligt Per Björkman kändes det på grund av den

starka försäljningen absolut som att det fjärde kvartalet var en turn-around.

Vidare säger han att Empire kommer att fokusera på lönsamhet framför tillväxt under 2010 och

att ekonomin i bolaget nu är under kontroll. Empire betalar ofta i Euro för sina inköp och att

den svenska kronan stärkts mot Euron tror han kommer hjälpa företaget från och med det andra

kvartalet 2010. Fram tills dess kan företaget inte dra full nytta av den starkare kronan

eftersom företaget valutasäkrat sina inköp.

Siffrorna för det fjärde kvartalet 2009 (inom parentes visas siffrorna för det fjärde kvartalet

2008):

• Omsättning: 123,5 Mkr (132,5)

• Soliditet: 19,5% (20,9%)

• Rörelseresultat: 6,1 Mkr (-6,5)

• Vinst per aktie: 0,67 kr (-0,68)

C3 – Scandinavian Lifestyle är det första egna varumärket

Empire säljer oftast andras varor, men nu har företaget även ett eget varumärke vid namn C3 -

Scandinavian Lifestyle. I sortimentet ingår kaffemaskiner, brödrostar, våffeljärn och andra liknande produkter. C3 säljs på den finska, baltiska och danska marknaden. Enligt årsredovisningen väntar dock företaget en försäljningstillväxt på måttliga 5% per år de närmaste åren, så C3 blir nog inte en lika stor försäljningssuccé som produkten SodaStream som hittat in till var mans hem de senaste åren.

Låg värdering i förhållande till omsättningen

Empire AB värderas vid en kurs om 7,65 kr/aktie till 72 miljoner kronor av aktiemarknaden. En värdering på 72 miljoner kronor är ganska lågt i förhållande till en omsättning för 2009 på ca 360 miljoner kronor. Det är ett tecken på att marknaden har låga förväntningar på företagets framtida

lönsamhet. Tror man att företagets satsning på lönsamhet kommer att ge resultat samtidigt som

försäljningen förblir stabil kan Empires aktie vara värd att titta närmare på. Dessutom har

Empire tagit stora engångskostnader under 2009, och om det inte uppstår några större

engångskostnader under 2010 kommer det att hjälpa till att förbättra resultatet kraftigt.

Etiketter:

Lämna en kommentar