Idag kom Odd Molly och Know IT med rapporter.
Odd Molly
Odd Mollys marginaler has sjunkit en del i år jämfört med förra året. Främt p.g.a. valutaeffekter, marknadsföringskostnader för den första internationella reklamkampanjen och öppnandet av en den första Odd Molly-butiken i Stockholm. I min tidigare amnalys av Odd Molly hade jag inte räknat med marginalförsämringen och Odd Mollys vinst för 2009 kommer antagligen att bli lägre än mitt estimat. Det påverkar också riktkursen men Odd Molly känns ändå i nuläget som ett bolag som är värt att köpa eller i åtminstonde behålla till dagens kurs på 79 kr.
STOCKHOLM (Direkt) Klädföretaget Odd Molly redovisar ett resultat efter skatt på 24,9 miljoner kronor för det första kvartalet 2009 (23,3), motsvarande 4:33 kronor per aktie (4:00). Rörelseresultatet uppgick till 33,4 miljoner kronor (32,9). Bruttovinstmarginalen var 53,6 procent (58,5). Nettoomsättningen det första kvartalet var 137 miljoner kronor (106). /MH
Know IT
Know IT klarade sig helt okej under det första kvartalet. Det blev en vinstminskning på ca 15% men det är acceptabelt med tanke på konjunkturen. Utsikterna för det andra kvartalet ser stabila ut enligt rapporten.
STOCKHOLM (Direkt) Knowits resultat efter skatt uppgick till 23,5 miljoner kronor för det första kvartalet 2009 (25,4). Per aktie blev resultatet 1:68 kronor (2:00). Rörelseresultatet blev 36,4 miljoner kronor (37,4) medan resultatet efter finansnetto låg på 33,3 miljoner kronor (35,9). Nettoomsättningen för det första kvartalet landade på 353 miljoner kronor (312). Den allmänna konjunkturnedgången förväntas inte ge till någon väsentlig negativ effekt på efterfrågan på Knowits tjänster under andra kvartalet . Marknadsutvecklingen längre fram är dock svårbedömd, skriver bolaget. /KB