Odd Molly har nu bestämt sig för att pröva på det här med konceptbutiker. Här är pressmeddelandet:
Odd Molly öppnar sin första egna konceptbutik i centrala Stockholm. Butiksetableringen sker för att kunna visa helheten i kollektionen i en miljö som andas varumärkets kärnvärden och ska ses som ett komplement och stöd till befintliga återförsäljare.
Odd Mollys första butik kommer ligga på Humlegårdsgatan i centrala Stockholm och öppningen är planerad till februari 2009.
– Vi har under en tid funderat på att öppna en egen butik för att få möjlighet att visa bredden i hela kollektionen i en miljö som fullt ut förmedlar känslan av varumärket Odd Molly. Nu har vi hittat en härlig lokal i ett läge som passar oss – tiden är rätt, säger Christina Tillman, VD på Odd Molly.
Bolaget kommer att utvärdera utfallet av satsningen på den första egna butiken i Stockholm innan beslut om en eventuell fortsatt internationell butiksetablering kan bli aktuell.
Det här innebär att Odd Molly öppnar ytterligare en säljkanal. I Björn Borgs fall innebar öpnandet av konceptbutiker även en ökad försäljning av företagets produkter i närområdet. Jag ser det här som en positiv nyhet då risken är liten då företaget har mycket starka finanser. Om konceptbutiken är framgångsrik kan den inbringa en nätt summa till företaget och om sedan flera butiker öppnar internationellt finns all möjlighet att det kan lyfta Odd Molly ytterligare ett snäpp.
Odd Mollys värdering är nu mycket låg när aktien handlas i 54 kr. En vinst i år på 7,5 kr/aktie och aktien värderas till p/e 7,2 och då får man inte glömma att de dessutom har en kassa på ca 10 kr/aktie! Dras dessa 10 kr på aktiekursen fås ett ännu lägre p/e-tal.
Man får inte glömma att börsen är mycket orolig nu och risken för en kommande lågkonjunktur är betydande. Trots det är jag nöjd med att i dagsläget äga Odd molly. Den nionde oktober presenteras ordersiffranför vår/sommar 2009, vilket är en potentiell trigger.
Etiketter: odd molly